PENDEKAT AN KECERDASAN PELBAGAI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KOMSAS DALAM BAHASA MELA YU MULTIPLE INTELLIGENCE APPROACH IN TEACHING AND LEARNING LITERARUTE COMPONENT (LC) IN MALAY LANGUAGE
Main Article Content
Abstract
Kajian ini tclah dijalankan bagi mengenal pasti sehah-scbab kaedah tradisional masih menjadi pilihan utama para guru yang mengajar KOMSAS dalam Bahasa Melayu di sekolah mcnengah. Ekspcrimen telah dilakukan dengan menggunakan kaedah baru iaitu "Kecerdasan Pelbagai" bagi melihat pcrubahan dari scgi sikap dan pcrsepsi murid terhadap pemhelajaran KOMSAS. Kajian dilakukan terhadap 78 orang murid sekolah mencngah kehangsaan di sekolah luar bandar. Muridmurid terbabit menjalani ujian pra (Pre Test) dan ujian pasca (Post Test) di samping menjawab soal selidik mengenai pembelajaran KOMSAS. Berdasarkan pencapaian kumpulan eksperimen selepas ujian pasca (post test), wujud peningkatan pencapaian akademik yang signifikan bagi kelas yang menggunakan kaedah pengajaran yang barn. Pengajaran menggunakan Pendekatan Kecerdasan Pelbagai yang berpusatkan murid membcri peluang kcpada murid mcnunjukkan daya krcativiti mercka di samping meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran KOMSAS. Kaedah pengajaran guru penting untuk menggalakkan murid berfikir secara kreatif dan melibatkan murid secara aktif. Oleh itu, kepelbagaian kaedah pengajaran mampu meningkatkan tarikan kepada daya tumpuan murid. Ini bolch dibantu dengan kcpelbagaian bahan bantu mengajar yang boleh menimbu lkan suasana pembelajaran yang lebih efcktif. Jelaslah kacdah pengajaran guru memainkan peranan penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Kata kunci: Pendekatan Kecerdasan Pelbagai, KOMSAS, Pengajaran dan pembelajaran, Kajian eksperimen.